Airbrushing

Airbrushing

Airbrushing

Airbrushing, de kunst en het ambacht.

In de vorige blog (interne link) legde ik uit hoe airbrushing te werk gaat. Lees deze blog eerst, om het plaatje compleet te krijgen.

Je kan je dus voorstellen dat een illustratie van een opengewerkte motor of machine geen simpele zaak is. Een lijntekening alleen al, vergt veel kennis, precisie en geduld. En dan moet het inkleuren nog beginnen. Je kunt het moeilijk noemen, maar in principe is het alleen maar véél. Het behouden van overzicht is eigenlijk het meest lastige.

illustratie hazelnoten

—Technieken om glanzend materiaal, zoals chroom of koper weer te geven vereisen kennis van reflectiewaarden.
—Inkten hebben zelden de juiste kleur in de set, die moet je dan kunnen mengen en opbouwen.
—Koele kleuren kun je donkerder maken door te mengen met zwart, maar warme kleuren beter met sepia.
—Voor een zacht verloop of een schaduw gebruik je geen film, maar losse velletjes wit papier.
—Voor bepaalde patronen kun je andere materialen gebruiken, gaas of watten (voor wolken) bijvoorbeeld.

Al doende leert men, en ik werd al snel handig met deze techniek.

ijs coupe

Een illustratie komt meestal niet tot stand met alleen maar airbrushing. Ook met een verfkwast kun je structuren maken, of met een radeermesje het verflaagje verwijderen om het wit van het artboard weer vrij te maken, voor lichte reflecties of witte vlakjes of lijnen.

Een aantal van de meest gangbare gereedschappen voor de airbrushing artiest:
—Een airbrush
—Een compressor
—Een afzuiging
—Een scalpel
—Een aantal kwasten
—Een swivel knife

En natuurlijk de benodigde materialen:
—Art board
—Masking film
Acryl verf
—Calque papier
—Fixeer spray

Drukwerk

Voor drukwerk had een lithograaf destijds een trommel waar de te reproduceren illustratie overheen gespannen werd. Met dik art board was dit niet mogelijk. Daarom werd het boord “gepeld”, een zenuwslopende fase in het reproductieproces. Gelukkig kwam er een nieuw soort artboard op de markt om dit probleem te ondervangen. Maar helaas was dit niet mijn favoriete basis.

Tegenwoordig zijn er flatbed scanners, dus veiliger. Een er wordt ook steeds minder artwork gemaakt op karton, ik maak alleen nog maar gebruik van digitale technieken voor mijn illustraties. De tijden zijn veranderd, en dat heeft veel voordelen. Lees daarover in een aantal van mijn andere blogs.

Het is nu gemakkelijker om correcties uit te voeren, en een serie maken met dezelfde basis bespaart ook veel tijd.