Illustratie en verlichting
Wat hebben die twee met elkaar te maken? Nee, het gaat hier niet om geestelijke verlichting, zoals beschreven in het Boeddhisme. Mijn intro doelt op mijn samenwerking met een kunstenaar, die objecten ontwerpt. Functionele ontwerpen, want hij bedenkt, ontwerpt lichtarmaturen, en maakt ze ook zelf in zijn werkplaats.
Hij had al lang de wens om een handleiding te laten maken voor één van zijn mooiste hanglampen, die hij de Citiez 3.0 doopte. Eerst had hij zelf een instructieboekje samengesteld, maar was daar niet heus tevreden over.
Op een dag, na zijn werk, ging hij op zoek naar een mogelijk nieuwe en betere opvolger van zijn bestaande manual. Hij stuitte op mijn website. Een mailtje naar mijn inbox volgde, en een kennismakingsgesprek was snel geregeld. Gelukkig was er Zoom, dus niemand hoefde in de file te gaan staan voor een kop koffie en een fysieke afspraak. Een hoop tijd bespaard dus, voor beide partijen.
Er was al snel een “klik”, zowel hij als ontwerper, als ikzelf als grafisch man, zijn de hele dag bezig met het creëren van dingen, noem het maar even “ambachten”. Illustratie en verlichting bleken uitstekend samen te gaan.
Na een korte wederzijdse introductie en een uitleg over zijn hanglamp ontwerp, ontving ik in de mail alle nodige referentiematerialen. Zijn bestaande handleiding, foto’s en technische tekeningen. Ook een paar video’s. Het was echt een compleet pakket, waar ik mee aan de slag kon.
Mijn offerte was aanvankelijk iets te hoog, maar ik vermoedde dat dit project misschien wel eens de eerste zou zijn van een wat langere reeks, dus schonk ik wat water bij de wijn. Continuïteit is ook belangrijk.
Ik ging van start met een reeks afbeeldingen, geïllustreerd in zwartwit lijn. De volgorde was nog even niet belangrijk, dat zou in fase 2 aan bod komen. In een tweede online meeting volgde een kort overleg over een aantal details, welke onderdelen in een overzicht moesten komen, en voor welke handelingen extra aandacht was vereist. En we hadden het over de juiste volgorde van het beeldmateriaal.
De lay-out van de handleiding:
Toe volgde de opmaak. Ik werkte in Affinity Publisher, de evenknie van het dure Adobe InDesign. Een aan te raden software programma -wat op een paar toeters en bellen na- hetzelfde kan als Adobe. Het werd een document met 7 pagina’s.
Even later was alles klaar, al volgde er voor een laatste “finishing touch” nog een derde, korte meeting in Zoom. Hij wou paar kleuren in mijn ontwerp aanpassen, zijn huisstijl kleuren, en er waren nog wat details die iets anders moesten.
De Engelstalige teksten van zijn hand, zouden later worden ingevoegd.
Hieronder een beschrijving voor een beter begrip voor handleidingen, hun waarde als instructie, en vooral ook als disclaimer, ter bescherming van de ontwerper.
📌 Een handleiding is niet alleen een praktische gids, maar ook een belangrijk document dat in dit geval installateurs helpt om een product veilig en efficiënt te instelleren. Als instructie biedt een handleiding duidelijke stappen om het product correct te installeren, gebruiken en onderhouden. Dit voorkomt misverstanden en zorgt ervoor dat het product optimaal presteert. Goede instructies verminderen ook de kans op fouten of ongelukken, wat de tevredenheid van de gebruiker verhoogt. Want je wilt graag dat klanten nog een keer terug komen, toch?
📌 Daarnaast fungeert een handleiding als een juridische bescherming voor de fabrikant. Als disclaimer bevat het waarschuwingen over mogelijke risico’s en beperkingen van het product. Hiermee maakt de fabrikant duidelijk wat wel en niet van het product verwacht mag worden. Dit helpt niet alleen om gebruikers te beschermen, maar ook om onrealistische claims of aansprakelijkheid te voorkomen.
Kortom, een handleiding heeft een dubbele waarde: het is een onmisbare bron van informatie voor de gebruiker en een belangrijk middel voor de fabrikant om verantwoordelijkheden helder vast te leggen. Dit maakt een goede handleiding essentieel voor elk product.
De samenwerking tussen illustratie en verlichting resulteerde in een perfecte handleiding.