Innovatie

innovatie

Innovatie? Ach laat maar.

Het gaat allemaal erg hart de laatste jaren. De laatste 10 jaren is er meer veranderd dan de 100 jaar daarvoor, en binnen het jaar 2025 zullen er misschien meer innovaties volgen dan het afgelopen deccenium. Een stroomversnelling die zijn weerga niet kent. Ik merk dat ik als illustrator mee moet op de woelige baren van deze straalstroom.

Hoe het gebrek aan innovatie, of het te laat reageren op vraag vanuit de markt, kan leiden tot het einde van een glorieus tijdperk, zien we in een aantal teloor gegane industrieën en bedrijven. Hoe de Oost Duitse Trabant begon in 1957, en in 1991, door de val van de muur om zeep ging. Omdat er geen behoefte was aan een nieuw type, het ging toch zo goed? Iedere DDR bewoner wou wel zo’n in Zwickau in elkaar geknutselde Trabi.

Ook het befaamde Amerikaanse Kodak was te laat en viel ten prooi aan zelfoverschatting. Het Japanse Fuji werd de standaard, en verwees Kodak naar de achterhoede. In goed gezelschap van Ilford en Agfa.

Een derde voorbeeld, waar ik wat dieper op in ga, is de Hindustan Ambassador, deze krasse kar zag het levenslicht in 1958, een jaar na de Trabi.

De Hindustan Ambassador: Het einde van een icoon zonder innovatie.

innovatie

Deze illustratie is een samenwerking tussen mij, de illustrator, en A.I. De auto is door A.I. gegenereerd, met behulp van mijn prompting. Ik illustreerde de creatieve elementen eromheen, en voegde de technische gegevens aan. (voor meer moois: klik hier)

De Hindustan Ambassador, ooit de trots van India en een symbool van status en betrouwbaarheid, kende een opmerkelijke reis van roem naar verval. Gebaseerd op de Britse Morris Oxford uit de jaren ’50, werd de Ambassador vanaf 1958 geproduceerd door Hindustan Motors. Decennialang bleef de auto vrijwel ongewijzigd, wat zowel de kracht als de zwakte van dit iconische voertuig bleek te zijn.

Een symbool van een generatie

In de beginjaren werd de Hindustan Ambassador met open armen ontvangen, Tjong, wat waren ze blij daar in India. Het was de eerste keuze voor Indiase politici, overheidsfunctionarissen en taxichauffeurs. Zijn robuuste ontwerp, eenvoudige mechaniek en ruime interieur maakten hem ideaal voor de Indiase wegen, die bekend staan om hun uitdagende omstandigheden.  (misschien iets te zacht uitgedrukt)… De Ambassador kreeg zelfs de bijnaam “De koning van de Indiase wegen”. Zoals de Trabi dat ook was, gedurende 34 jaar In de Duitse Democratische Republiek.

Stilstand is achteruitgang

Helaas werd de Hindustan Ambassador slachtoffer van haar eigen succes. Terwijl de wereld erom heen veranderde en andere autofabrikanten voortdurend met innovatie bezig waren, met modernere ontwerpen, efficiëntere motoren en nieuwe technologieën, bleef de Ambassador vrijwel onveranderd. Dit gebrek aan innovatie begon halverwege de jaren ’80 zijn tol te eisen.

Met de liberalisering van de Indiase economie in de jaren ’90 betrad een golf van buitenlandse automerken de markt. Merken zoals Suzuki, Hyundai en Honda boden moderne, efficiënte en betaalbare auto’s die veel beter aansloten bij de wensen van de consument. De Ambassador, met zijn verouderde technologie en hoog  brandstofverbruik, kon niet meer concurreren met de innovatieve modellen van buiten de landsgrenzen, lees Korea en Japan.

Het onvermijdelijke einde

In 2014 viel dan ook het doek voor de Hindustan Ambassador. De productie werd officieel stopgezet nadat de verkopen dramatisch waren gedaald. Van de koning van de wegen was weinig meer over dan wat nostalgie. De Ambassador was niet in staat geweest om zich aan te passen aan een snel veranderende automarkt.

Een nalatenschap van nostalgie

Toch blijft de Hindustan Ambassador een geliefd icoon in de harten van velen. Hij staat symbool voor een tijdperk waarin eenvoud en betrouwbaarheid werden gewaardeerd boven moderne snufjes. Hoewel haar gebrek aan innovatie uiteindelijk de nekslag betekende, is de Ambassador een herinnering aan een uniek hoofdstuk in de Indiase automotive geschiedenis.

De val van de Hindustan Ambassador is een les voor elke industrie: stilstand is achteruitgang. Alleen door te innoveren en mee te bewegen met de tijd kan een product relevant en concurrerend blijven. Voor de Ambassador kwam die realisatie helaas veel te laat.