Websites: informatieve illustraties!

Illustraties voor websites.

Websites hebben behoefte aan beeldmateriaal, bijvoorbeeld illustraties en infographics.

Vol trots lanceerde Harrie pas nog zijn nieuwe website. Samen met de web-bouwer.
En vol verwachting keek hij en paar keer per dag of er al gereageerd werd, middels het antwoordformulier.

Maar het bleef wat stil. Ook geen aanvragen in de mailbox, ook geen telefoontjes van geïnteresseerden.
Na enkele weken ging hij eens kijken of zijn site al een plaatsje had veroverd op de eerste pagina van Google.

Helemaal niets. Zwaar teleurgesteld, laten we zeggen “ont-googled”.
Overleg met de web-bouwer gaf wel wat duidelijkheid, maar eigenlijk nog meer vraagtekens.

 
websites-zelfstandigen
Websites: informatieve illustraties! 2

Oorzaken slecht bezochte websites

  • —De SEO (Search Engine Optimization) is niet op orde
    —De uitgelichte afbeelding/illustratie is niet boeiend
    —De tekst op de site gaat teveel over Harrie zelf
    —De site geef geen antwoorden op gerichte vragen van de bezoekers
    —Het geheel spreekt niet echt aan, veel platte tekst, weinig illustraties
    Onlogische navigatie, van het kastje naar de muur
    Lettertypes die niet passen bij de inhoud
    —Weinig spannende kleuren en vormen, rommelige infographics
    —Slecht werkend op mobiele telefoons
    Zware bestanden die dus veel te traag laden


Een aantal van deze punten was kennelijk maar matig verzorgd.
Naast een aantal technische zaken was het vooral het uitgangspunt: Harrie toonde zijn hele toko, en wist er van alles over te vertellen. Maar daar zat juist het probleem.

Een bezoeker gaat niet op zoek naar Harrie en wat voor een geweldige peer hij is.
Een bezoeker wil een oplossing voor een probleem, of een antwoord op vragen. Als Harrie daar geen duidelijkheid over biedt, surft de bezoeker wel door naar Thomas of Tamara.

Harrie zou er goed aan doen een aantal experts in te schakelen:

  • —Een SEO specialist, bekend met data stromen in Google. Anders is een hoge ranking moeilijk haalbaar.
    —Een creatieve tekstschrijver. Om de aandacht van de bezoeker te fixeren, lezen moet plezieren.
    Studio Omega voor illustraties, voor infographics en voor pictogrammen. Vanzelfsprekend.


En niet vergeten, Harrie: Denk ook aan je Social Media. Instagram, Twitter, maar vooral Linked-In.
Daar kan je de site -eenmaal op orde- promoten.

Blijf bezig met aanpassen en aanvullen van content op je site.
Blijf actief en wees geduldig.